23/06/2016

Εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας

Σχολίασε πρώτος!

Πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη επισημότητα και παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου τα εγκαίνια του εμβληματικού Αρχαιολογικού Μουσείου των Θηβών, την Τρίτη 7 Ιουνίου 2016. Το Αγιασμό τέλεσε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος  κ. κ.  Ιερώνυμος Β'.Εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας

Χαιρετισμό απηύθυναν: O Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας κ. Μπακογιάννης, Ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Μπαλτάς, Ο Δήμαρχος Θηβαίων κ. Σπύρος Νικολάου. Παρόντες μεταξύ άλλων ήταν: ο Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας κ. κ. Γεώργιος, η αν. υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Θ. Φωτίου, η υφυπουργός Υποδομών κ. Μ. Χρυσοβελώνη, ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος, ο πρώην Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδος κ. Κλέαρχος Περγαντάς, ο πρώην υφυπουργός Εσωτερικών κ. Γιώργος Κατσιμπάρδης… και πλήθος κόσμου.
«Είναι μια μεγάλη γιορτή για την πόλη και για μας», ανέφερε στην «Κ» η κ. Αλεξάνδρα Χαραμή, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας. Τα εγκαίνια συνδιοργανώθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και τον Δήμο Θηβαίων. Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήβας  αναμορφώθηκε με δαπάνες της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.  Η επέκταση και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου χρηματοδοτήθηκε από το Γ΄ ΚΠΣ με 8,1 εκ. ευρώ. Παράλληλα η επανέκθεση των προϊστορικών, κλασικών και βυζαντινών συλλογών από το ΕΣΠΑ με 4,5 εκ. ευρώ.

Εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας
Το βράδυ των εγκαινίων, πραγματοποιήθηκε στην αυλή του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας μουσική εκδήλωση, ελεύθερη για το κοινό, με τίτλο «7 Γυναίκες τραγουδούν για το μουσείο της Θήβας». Συμμετείχαν οι εξής κυρίες: Χάρις Αλεξίου, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Δήμητρα Γαλάνη, Ανδριάννα Μπάμπαλη, Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Μάρθα Φριντζήλα. Στο πιάνο ήταν ο Αχιλλέας Γουάστωρ, ενώ στο ακορντεόν ο Παναγιώτης Τσεβάς.
Ο εκθεσιακός χώρος του μουσείου αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα ακολουθώντας το φυσικό ανάγλυφο στο δυτικό πρανές του λόφου της Καδμείας. Αποτελεί ένα από τα σημαντικά μουσεία για την κάλυψη της παλαιολιθικής περιόδου με ιδιαίτερες αναφορές στην καθημερινή ζωή της βοιωτικής υπαίθρου. Διαθέτει εκθεσιακό χώρο με εμβαδόν 1.000 τ.μ., ενώ στεγάζει πλήθος αντικειμένων, 2.700 εκθεμάτων αντιπροσωπευτικών των χιλιετιών της ασταμάτητης ανθρώπινης δραστηριότητας στη Βοιωτία. Εντυπωσιακές είναι επίσης και οι διαδραστικές εφαρμογές, οι οποίες το πλαισιώνουν.
Επίσης το κοινό μπορεί να επισκεφθεί τον 640 τ.μ. αρχαιολογικό χώρο (στο τρίτο επίπεδο), ενώ παράλληλα είναι επισκέψιμος και ο μεσαιωνικός πύργος που  βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο. Με 2.692 τ.μ. συνολικά, όπως το σχεδίασε ο Μιχάλης Σουβατζίδης, στεγάζει πολλά και άκρως σημαντικά ευρήματα.
Ανάμεσά τους: οι εντυπωσιακοί αρχαϊκοί κούροι από το ιερό του Πτώου Απόλλωνα (6ος αι. π.Χ.), οι επιτύμβιες στήλες που εικονίζουν πολεμιστές στην κορύφωση της μάχης, οι ζωγραφισμένες σαρκοφάγοι από την Τανάγρα, οι πινακίδες γραμμικής Β΄. Εντυπωσιακές είναι και οι συμπληρωμένες  τοιχογραφίες με μικρά τμήματα, που απεικονίζουν  την πομπή κυριών σε σκηνές κυνηγιού από το ανάκτορο του Ορχομενού. Άκρως ενδιαφέροντα είναι και τα ευρήματα από το ιερό του Ηρακλή, του 8ο αι. π.Χ., καθώς και η μοναδική επιτύμβια στήλη του Θεοδώρου πιθανότατα  της  ύστερης ελληνιστικής περιόδου του 1ο αι. π.Χ. Ιδιαίτερα όμορφα και τα βυζαντινά ψηφιδωτά του 5ου αι. μ.Χ., αξίζει να σημειωθεί πως αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών επέκτασης του μουσείου.


Η διάρθρωση της έκθεσης χωρίζεται σε 18 ενότητες. Έντεκα εξ’ αυτών  ακολουθούν χρονολογική σειρά, από την παλαιολιθική περίοδο έως και την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους. Σε αυτές τις ενότητες εμφανίζονται στιγμές του πολιτισμού, της καθημερινής ζωής, της πολιτικής αλλά και  κοινωνικής εξέλιξης στη Βοιωτία.  Τους πρώτους νεολιθικούς οικιστικούς πυρήνες, ακολουθούν οι τεχνικά ανεπτυγμένοι οικισμοί της εποχής του Χαλκού, προς το τέλος της οποίας ανθίζουν τα μυκηναϊκά ανάκτορα της Θήβας και του Ορχομενού. Έπονται οι πρώτοι Γεωμετρικοί χρόνοι, ακολουθεί η Αρχαϊκή περίοδος και η ίδρυση της Βοιωτικής Ομοσπονδίας. Η Θηβαϊκή ηγεμονία καθορίζει τους κλασικούς χρόνους, ενώ αντίθετα οι πολεμικές συγκρούσεις της Ελληνιστικής περιόδου την αποδυναμώνουν. Ακμάζει ξανά στους Πρωτοβυζαντινούς και Βυζαντινούς χρόνους, όταν καθιερώνεται ως πρωτεύουσα του «Θέματος της Ελλάδος». Στην ύστερη Βυζαντινή περίοδο κυριαρχούν οι Δυτικοί ηγεμόνες και την καθιερώνουν πλέον ως τμήμα του Δουκάτου των Αθηνών. Αναφορά στον εκθεσιακό χώρο γίνεται και για την περίοδο της οθωμανικής κατοχής, μέχρι την σύσταση του νέου Ελληνικού Κράτους το 1930.
Σε εξειδικευμένες ενότητες παρουσιάζονται η πλούσια μυθολογική παράδοση του Θηβαϊκού κύκλου, η ακτινοβολία της πόλης από την αρχαιότητα έως και την σύγχρονη εποχή. Μάλιστα σε ένα τμήμα του μουσείου, εμφανίζονται σε οθόνη παραστάσεις των τραγωδιών του θηβαϊκού μυθολογικού κύκλου, με την βοήθεια φυσικά της τεχνολογίας. Δίπλα υπάρχει σε βιτρίνα το θεατρικό κουστούμι της «Αντιγόνης» στην τραγωδία του Σοφοκλή, Οιδίπους επί Κολωνώ. Από το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, πρώτη παράσταση το 2002, στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Στον αύλειο χώρο εκτίθενται τα λίθινα μνημεία. Ολόκληρη η έκθεση έχει σχεδιαστεί, ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμη και από άτομα με κινητικές ενδεχομένως δυσκολίες.
Πρόκειται για μια απολαυστική διαδρομή στην ιστορία και τον πολιτισμό μας, δοσμένη εύληπτα ακόμα και στα παιδιά, που συνήθως είναι ο κύριος στόχος μάθησης, κάνοντας την εμπειρία μέσω των διαδραστικών μέσων, ακόμα πιο διασκεδαστική. Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήβας άνοιξε τις πύλες του για το κοινό μετά από 12 περίπου χρόνια, ωστόσο αναμφίβολα αποτελεί ένα κόσμημα τόσο για την Βοιωτία όσο και για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Αν μου χρεωθεί πως μεροληπτώ από υπερηφάνεια, καθώς μεγάλωσα στην Θήβα (αν και Ευβοιώτισσα) και μαθήτευσα στο κλασικό λύκειο της πόλης, πρίν συνεχίσω τις σπουδές μου στην Σορβόννη και το Λούβρο (το οποίο διαθέτει ολόκληρο τμήμα με αρχαιότητες από την Θήβα), σας προκαλώ και σας προσκαλώ να το επισκεφτείτε και να διαπιστώσετε μόνοι σας την ομορφιά, την μαγεία και την διαχρονικότητα του ελληνικού πολιτισμού μας.

Μαράη Γεωργούση, υπ. Δρ. Ιστορικός Τέχνης, επιμελήτρια εκθέσεων-εκδόσεων.  

Σχολίασε πρώτος!
Μαράη Γεωργούση (Ιστορικός Τέχνης)
Έζησα μέχρι την ενηλικίωσή μου στην επαρχία, παίζοντας στις αλάνες τότε που στους δρόμους μύριζε γιασεμί. Ψάχνοντας το νόημα της ζωής, σπούδασα φιλοσοφία στην Αθήνα. Γύρισα τον κόσμο ταξιδεύοντας αλλά λάτρεψα το Παρίσι και τα φοιτητικά μου χρόνια εκεί, τις παραδόσεις στην Σορβόννη, την εκπαίδευση στα άδυτα του Λούβρου, την έρευνα στις βιβλιοθήκες, την «μουσειότσαρκα», την όπερα, το θέατρο, το μπαλέτο, τους φίλους τα γέλια και τις εξορμήσεις μας. Επέστρεψα στα πάτρια με master 1 & 2 στην Ιστορία Τέχνης από την Σορβόννη στις αποσκευές μου και λαχτάρα να δω ξανά το δικό μας απέραντο γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας. Έτσι συνέχισα την έρευνα, το διδακτορικό μου στην Ελλάδα, με ασπίδα στα τεκταινόμενα την αγάπη για την τέχνη, δηλαδή για την ίδια την ζωή.
web design by